CD&V Herent gaat voor secundair onderwijs in Veltem

woensdag, 23 augustus, 2017
CD&V Herent gaat voor secundair onderwijs in Veltem

Capaciteitsproblemen in Leuven doen scholengroepen uitkijken naar mogelijkheden in de Leuvense rand. De ontwikkeling van een nieuw Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor Veltem-Centrum maakt een secundaire school mogelijk.

In de gemeente Herent volgen meer dan 1800 kinderen kleuter of lager onderwijs. Maar voor secundair onderwijs moeten deze kinderen naar Leuven of andere gemeenten gaan.

CD&V Herent is overtuigd van de meer-waarde van een secundaire school in onze gemeente. "Toen mijn  kinderen met de bus of fiets naar Leuven moesten, wilde ik al een veiligere oplossing zoeken. Hoe korter de afstand die jonge weggebruikers moeten afleggen, hoe minder risico", vertelt Philippe Scheys, schepen van Ruimtelijke Ordening en Stedenbouw.

Philippe Scheys had de voorbije maanden contacten met de scholengemeenschap voor katholiek secundair onderwijs in Leuven. "Concreet zien we twee moge-lijkheden: het klooster van de Zusters Annonciaden ombouwen of de nodige ruimte voor een nieuwbouw binnen de Vitalac-site voorzien."

Het volledige RUP wordt met alle betrokkenen uitgewerkt. "Er komt een klankbordgroep met gemeenteraads-leden en de Herentse adviesraden. Daarnaast plannen we  inspraakmoment-en voor elke inwoner van ons dorp", besluit CD&V-schepen Philippe Scheys.