Eindhalte Keierveld terug in dienst!

maandag, 15 januari, 2018
Eindhalte Keierveld terug in dienst!

In juni 2017 werd de eindhalte Keierveld in de Bijlokstraat tijdelijk geschrapt. Een buurtbewoner had er, na verschillende klachten, een gerechtelijke procedure aangespannen tegen De Lijn. Het schepencollege heeft de voorbije maanden in alle stilte bemiddeld en werkte een oplossing uit.

Een buurtbewoner had al meerdere keren te kennen gegeven dat er problemen waren met de eindhalte Keierveld. Bussen bleven lang, met draaiende motor, op straat staan. Chauffeurs die dringend moesten plassen zagen geen andere mogelijkheid dan de voortuin van de bewoner. GAS-boetes, overleg met De Lijn en een mobiel toilet konden niet baten. Daarop werd uiteindelijk een gerechtelijke procedure opgestart en werd de eindhalte in Bijlokstraat tijdelijk geschrapt. Met die beslissing kwam de mobiliteit van vele buurtbewoners in het gedrang.

"Die gerechtelijke procedure afwachten zou zou vele maanden tijd vergen", legt Maarten Forceville, schepen van Mobiliteit uit. "Wij zochten een oplossing waarmee we resoluut kiezen voor de bereikbaarheid van het openbaar vervoer. En voor de fiets, want doordat de bussen nu over het fietspad naar hun tijdelijke eindhalte moesten, ontstond ook voor hen een gevaarlijke situatie."

"Op onze vraag plaatst De Lijn een meettoestel dat registreert hoelang de bussen hun motor laten draaien. Zodra dit langer is dan drie minuten, zullen bestuurders daarop aangesproken worden. Eventueel zal De Lijn ook overgaan tot sanctioneren van bestuurders. Om het wildplassen tegen te gaan zullen we voor de busbestuurders degelijke sanitaire voorzieningen bouwen. Die mogelijkheden bekijken we nu volop."

"Voor zowel jong als oud in de ruime omgeving is dit goed nieuws", vervolgt Forceville tevreden. "Wij denken dan ook dat deze oplossing voor iedereen de beste weg is. We willen niemand in de kou laten staan en hopen om snel verder te kunnen. Daarom zullen we, nog voor de juridische einduitspraak, de eindhalte terug in gebruik nemen. We hopen deze regeling nadien ook definitief uit te kunnen voeren."