Geen kat in een zak: zwerfkattenbeleid werkt

donderdag, 12 oktober, 2017
Geen kat in een zak: zwerfkattenbeleid werkt

De sterilisatie- en castractiecampagne voor zwerfkatten loopt drie jaar. Tijd voor een stand van zaken met CD&V-gemeenteraadslid Debra De Greef, die het Herents zwerfkattenbeleid op poten zette.

Vroeger werden zwerfkatten in onze gemeente gevangen en niet teruggezet. Geen efficiënte methode: nieuwe zwerfkatten nemen de plaats in van het gevangen dier. Sinds 2014 kunnen inwoners zwerfkatten melden bij de gemeente, waarna iemand ter plaatse komt vaststellen of het effectief om een zwerfkat gaat. Zwerfkatten zijn katten die reeds een geruime tijd buiten leven en verwilderd zijn. Menselijk contact zijn ze absoluut niet gewoon.

Zwerfkatten zorgen voor overlast en dragen vaak ook dodelijke ziektes mee die ze overdragen op huiskatten. Belangrijk: een kat zonder thuis, maar die zichtbaar gevoed en verzorgd wordt, is geen zwerfkat.

"Nadat de zwerfkat gevangen is, wordt ze overgebracht naar de dierenarts die de kat eerst zal testen op ziektes", legt Debra De Greef uit. "Indien de zwerfkat niet ziek is, wordt ze gecastreerd of gesteriliseerd  waarna ze met een knipje in het oor opnieuw wordt vrijgelaten in haar habitat. Zo hebben we op drie jaar tijd 151 zwerfkatten gesteriliseerd en gecastreerd."

Dierenartsen Inge Decuypere en Aino Billiet uit Veltem en het Dierenartsen Centrum DnA uit Herent stellen dat het project een succes is. "De gesteriliseerde zwerfkatten blijven in hun territorium, waardoor we de populatie onder controle krijgen. Het initiële doel van de campagne hebben we alvast bereikt, elke verderzetting levert extra winst op voor onze gemeente."

"Ook het asiel in Tildonk merkt dat het aantal kittens dat wordt binnengebracht vanuit Herent opmerkelijk daalt in vergelijking met andere gemeentes waar dergelijk project niet loopt", zegt Rob Lückerath van het Dierenartsen Centrum DnA. Tot slot benadrukken de dierenartsen dat ook huiskatten gesteriliseerd en gecastreerd moeten worden.

Zelf een zwerfkat gespot?
Contacteer de gemeente op 016/85.30.20 of via milieu@herent.be.
Meer informatie vind je op herent.be/zwerfkatten-melden-voor-sterilisatie.