Herentse Winterdrink

vrijdag, 20 januari, 2017

Meer dan 150 inwoners van Herent genoten van de eerste Herentse Winterdrink, georganiseerd door CD&V Herent. Wouter Beke, lid van het Federale Parlement en nationaal CD&V-voorzitter, riep tijdens zijn toespraak op tot een warm en solidair Herent.

In een sfeervol ingerichte Den Ouden Tijd verwelkomde meerderheidspartij CD&V op vrijdag 20 januari meer dan 150 inwoners van onze gemeente. Onder hen ook opvallend veel jonge mensen die kwamen genieten van een gratis Winterbarbecue.

Na een korte introductie door plaatselijk CD&V-voorzitter Herman Sodermans, hield jongerenvoorzitter Thijs Smeyers een indrukwekkend betoog voor meer verbinding tussen mensen. Hij loofde de vele mensen die zich vrijwillig inzetten in een verenging, sportclub, parochie, jongerenwerking,… en riep ieder op om dat ook in 2017 te blijven doen. Tot slot sprak Smeyers zijn wens dat ook in de politiek meer verbinding en minder polarisatie de toon mag zetten in 2017.

Bij Wouter Beke vielen deze woorden alvast niet in dovenmansoren. Hij wil in 2017, zowel in de Vlaamse als Federale regering nog enkele grote en belangrijke stappen zetten. Om dat te doen is samenwerking nodig, zo zei Beke. Verder loofde Wouter Beke de Herentse CD&V-raadsleden en schepenen die er, zo stelde Beke, in geslaagd zijn om op korte tijd bijzonder veel projecten in de eigen gemeente te lanceren.

Als bedanking kreeg Wouter Beke een mand vol streekproducten, overhandigd door fractieleider Kristin Lercangé en Els Corbeels, ondervoorzitter van JONGCD&V Herent. Niet geheel toevallig, want JONGCD&V Herent nam enkele maanden terug het initiatief om Herent aan te sluiten bij de organisatie Straffe Streek. Eind 2016 werd de aansluiting definitief bekrachtigd door de gemeenteraad.

Lokaal voorzitter Herman Sodermans is na afloop bijzonder tevreden. “Onze traditionele nieuwjaarsreceptie lokte elk jaar minder volk. Het nieuwe concept van onze Herentse Winterdrink slaat duidelijk aan, ook veel jonge mensen zijn vanavond naar hier afgezakt.” De sleutel ligt volgens Sodermans in de combinatie tussen een gemoedelijke avond en een licht politiek sausje. “We hebben allerminst de nadruk op de eigen partij gelegd, maar de inwoners kregen wel de kans om in gesprek te gaan met onze raadsleden en schepenen. Wat velen ook deden, dat bewijst het late uur”, zo besluit Sodermans.

> Naar de fotogallerij

> Lees hieronder de volledige toespraak van jongerenvoorzitter Thijs Smeyers:

Een moment als vandaag, nodigt uit om nog eens achterom te kijken. Niet te lang, want we moeten vooral vooruit. Maar toch, lang genoeg om stil te staan bij wat gebeurde en wat we daar verder mee moeten.

2016 wordt voor altijd het jaar van de aanslagen hier bij ons. Ik was op weg naar Brussel toen de eerste berichten zich verspreiden over wat er zich op onze luchthaven had afgespeeld. Ik zat op metro en stapte af een halte voor Maalbeek, een halte voor de explosie. Het werd een absurde dag, een week die me vandaag nog rillingen bezorgd.

2016 was ook het jaar van de Brexit en van de verkiezing van Donald Trump. Het jaar van Aleppo en van zovelen op de vlucht.

Maar – en dat is minstens even belangrijk – 2016 was ook het jaar waarin wij verhuisd zijn. Mijn vrouw en ik zijn verhuisd, samen met onze twee zonen. Van Herent naar Herent. We reden die dag wel heel vaak rond onze eigen kerktoren. Het moet dus zijn dat het hier in Herent goed wonen is…!

Laat ons dat niet vergeten en meenemen als boodschap uit 2016. Ondanks de ellende en onzekerheden die dagelijks op ons af komen en waar we, voor alle duidelijkheid, de ogen niet voor mogen sluiten: geluk ligt vaak gewoon voor onze voeten. Geluk zit in kleine dingen: in onze gezinnen, tussen vrienden, buren, in onze talrijke verenigingen.

Dat is ook de reden, zo lees ik het toch, waarom CD&V plots ‘WIJ’ naar voren schuift. Ik hoor het Wouter Beke nog zeggen op het vorige congres – misschien zegt hij het vanavond ook nog eens, dan hebt u het twee keer gehoord – “er is meer WIJ nodig voor een sterker ik”. Willen we vooruit, willen we geluk vinden, dan hebben we daar steeds de ander voor nodig. Alleen als mensen zich met elkaar verbinden, kan een samenleving vooruitgaan.

Dat is meteen een christendemocratisch antwoord op de globale uitdagingen waar we mee geconfronteerd worden. Laat ons, vanuit ons eigen kleine ik, werken aan een samenleving van meer WIJ. Laten we samen werken aan een samenleving van insluiting in plaats van uitsluiting. Van samenwerking in plaats van tegenwerking. Inspiratie in plaats van polarisatie.

Want voor ons als christendemocraten – en dat dreigen we af en toe te vergeten – voor ons telt elke mens. Voor ons is elke mens uniek en levert ieder, vanuit de eigen talenten en beperktheden, een onvervangbare bijdrage aan de samenleving. Het is onze opdracht als christendemocraten, vandaag meer dan ooit tevoren, om de menselijke waardigheid te beschermen waar nodig en te versterken waar mogelijk.

En dat moeten we doen op alle niveaus van onze samenleving. Onze vertegenwoordigers op Europees, Federaal en Vlaams niveau hebben daar een grote opdracht. Zij moeten aan een land waarin we kunnen samen-leven in een klimaat van polarisatie en populisme. Zij moeten tegen de stroom in gaan, zonder telkens opnieuw in de tegenaanval te gaan.

Maar ook wij hier in ons dorp, onder eigen kerktoren, bouwen en moeten bouwen aan een Herent met ruimte voor iedereen. Elk van ons doet dit op zijn of haar manier. Sommigen zijn actief bij één van onze vele verenigingen of in een kerkgemeenschap. Anderen zijn voorleesouder op school of zetten zich in binnen een oudervereniging. Er zijn er die vrijwilligerswerk doen in ons eigen lokaal dienstencentrum of mensen die vluchtelingen ondersteunen terwijl ze een weg zoeken in ons dorp.

En laat ons dat vooral, in het nieuwe jaar, met zovelen blijven doen. We moeten blijven verbinding zoeken met elkaar. Elkaar blijven ontmoeten, op een evenement, op een speelplein, bij de lokale vereniging, in onze parochie, in de sportclub,… waar dan ook. We moeten ons blijven inzetten voor elkaar en voor onze samenleving. Want dat is het sterkste antwoord zijn op de uitdagingen waar we voor staan. En als lokale afdeling steunen we al die vormen van verbinding volledig, ook in 2017.

Ik wil afsluiten met een vooruitblik naar 2017. Geen politieke blik – iedereen weet hoe geweldig onze schepenen en raadsleden bezig zijn om onze gemeente verder uit te bouwen.

Nee, een persoonlijke blik vooruit. Daarvoor wil ik terug gaan naar de vindplaatsen het kleine geluk. Het kleine geluk, dat voor onszelf en de mensen rond ons zo belangrijk en intens is. Voor mezelf, onszelf, wordt dat het vervolledigen van ons eigen gezinnetje, het ontmoeten van vele Caritas-collega’s die mee bouwen aan een warme en rechtvaardige wereld en het uitbouwen van bestaande en nieuwe vriendschappen.

Ook aan jullie allemaal wens ik, van uit de grond van mijn hart, in 2017 bijzonder veel vindplaatsen van het kleine geluk toe. Zo kan 2017 een jaar worden waarin we niet bang zijn om over drempels en grenzen heen te gaan. Zo wordt het een jaar waarin we elkaar blijven ontmoeten en versterken, zodat we elk kunnen uitgroeien tot volwaardige mensen.

Want de toekomst, beste mensen: ze start hier in Herent, voor jou en voor mij.