Toevallige ontmoetingen tussen mensen zijn schaars geworden. Toch blijven die contacten met mensen uit je eigen straat, wijk of dorp belangrijk. CD&V Herent pleit voor meer lokale ontmoetingsplekken en wil projecten voor en door buurten financieel ondersteunen. Om dat kracht bij te zetten, plaatsen de Herentse christendemocraten de komende weken in heel Herent oranje BuurtBanken.

“We willen mensen aanmoedigen om meer in gesprek te gaan”, vertelt Philippe Scheys, schepen en lijsttrekker voor de komende lokale verkiezingen. “Met elkaar, maar ook met ons. Met heel ons hebben en houden verplaatsen wij ons wekelijks naar een andere plek in Herent. We maken tijd voor bank-contact met de buurtbewoners, maar hopen vooral dat mensen onze banken ook gebruiken om een praatje te slaan met elkaar.”

In de toekomst wil CD&V Herent initiatieven of ideeën die vanuit buurten zelf komen meer aandacht en ondersteuning geven. “We willen vanuit de gemeente een jaarlijks budget vrij maken om voorstellen die vanuit lokale buurten komen financieel te ondersteunen. Deze initiatieven moeten de hele buurt ten goede komen en kunnen gericht zijn op elk levensdomein. Een neutrale jury van vertegenwoordigers van de adviesraden moet die projecten nadien beoordelen en het voorziene budget verdelen”, legt Scheys uit.

“We moeten het sociaal weefsel in onze gemeente verder versterken. Dat is voor ons één van de belangrijkste punten naar de lokale verkiezingen toe. Meer levenskwaliteit voor elk van ons, dat is de weg die wij met Herent willen gaan.”

Bij de start van de BuurtBank-campagne en de huisbezoeken in Herent, stelde CD&V ook haar kopvrouw en twee kopmannen voor. “Ik ben blij dat Liesbeth Van Hemelrijck en Maarten Forceville opnieuw de top drie voor CD&V Herent willen vervolledigen”, zegt kandidaat-burgemeester Philippe Scheys. “Een vervolg voor onze samenwerking de voorbije jaren zou zeker fijn zijn. Maar laat ons eerst de kiezer overtuigen en de verkiezingen winnen.”