Nieuwe woonvormen, zoals kangoeroewonen en zorgwonen, laten families toe om langer en kwaliteitsvoller bij elkaar te zijn. Maar, juridisch en fiscaal zijn er nog heel wat vraagstukken die moeten worden opgelost. Vanuit CD&V Herent willen we daarbij een voortrekkersrol vervullen.

Omdat we geloven in de zin van deze nieuwe woonvormen, zullen we tijdens de volgende bestuursperiode een Beleidsplan Woningdelen opstellen. In andere gemeenten bestaat er vandaag als zo'n plan, met de steun van Provincie Vlaams-Brabant. "Met dat plan gaan we na hoe en op welke manier we initiatieven zoals co-wonen, cohousing of woongroepen kunnen ondersteunen", zegt Anja Verwilghen (CD&V Herent).

"Met het Beleidsplan Woondelen bekijken we welke knelpunten er zijn en waar we op gemeentelijk vlak een antwoord kunnen bieden op moeilijkheden die vandaag bestaan", vervolgt Verwilghen. "En waar nodig werken we ook een aangepast subsidiekader uit, zodat we gemeenschappelijk wonen verder kunnen promoten bij onze Herentse inwoners."

CD&V Herent lanceert daarnaast een tweede voorstel dat het mogelijk maakt voor ouderen om langer thuis te blijven wonen. Om woningen aan te passen aan de zorgnood bij (inwonende) ouderen, zullen we een bijkomende ondersteuningssubsidie bovenop de Vlaamse Aanpassingspremie voorzien. Nu is er al zo'n bijkomende subsidie voor de Aanpassingspremie van de provincie Vlaams-Brabant, dat willen we dus uitbreiden naar de Vlaamse premie toe.