Wij begonnen 2016 alvast met positief nieuws. Ons bestuur zorgt voor een afbouw van de schuldengraad in onze gemeente en een investering van middelen, zonder hiervoor de opcentiemen of de aanvullende personenbelasting te verhogen.

Ook wordt er eindelijk werk gemaakt van de renovatie van de Onze-Lieve-Vrouwkerk, nu de Vlaamse Overheid de subsidies hiervoor definitief heeft toegezegd. Het aandeel van de gemeente bedraagt ongeveer 370.000 euro. Verder worden er investeringen gepland in wegen, waterbehandeling en milieu en verhogen we het budget voor het asfalteren van de wegen en de aanschaf van extra machines. Daarnaast groeien de werkingssubsidies voor OCMW (2.583.752 euro) en de politiezone HerKo (1.794.286 euro) met 3%.

Onze schepenen zetten dan weer in op een uitbreiding van de uitleendienst voor evenementen, sport en spel met de aankoop van extra materiaal (20.000 euro). Ook het budget voor de subsidiëring van de talrijke buurtfeesten gaat omhoog.

Daarnaast werken onze schepenen en gemeenteraadsleden samen ook verder aan de verbetering van de verkeersdoorstroming in Herent. Binnenkort evalueren we het circulatieplan van Veltem, dat vooral inzet op een veiligere omgeving aan de school en sportzaal. Om alles in goede banen te leiden werven we binnenkort trouwens een halftijdse mobiliteitsambtenaar aan.

Om onze kinderen kwaliteitsvol op te blijven vangen, zetten we de financiering van de voor- en naschoolse opvang Hib-Hop in alle scholen van Herent verder. Voor de 0-3-jarigen onderzoeken we of de gemeente kan instappen in een digitaal loket kinderopvang. Tot slot werken we een subsidiereglement uit voor de niet-gesubsidieerde kinderopvangplaatsen.

Je merkt het, ook in 2016 gaat CD&V Herent er voor. Want, waar een 'wij' is, is een weg. En hoe!

#ikbenwij