Het kruispunt van de E314 met de N26, de Mechelsesteenweg, staat niet meer op de lijst van gevaarlijke punten. Nochtans wacht dit punt al van 2004, sinds de lijst bestaat, op een heraanleg. Dat blijkt uit een vraag van Karin Brouwers, Vlaams Volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid in Leuven, aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Die laatste voerde een nieuwe lijst in, waarbij tal van gevaarlijke zwarte punten plots wit gewassen blijken.

Nieuwe dynamische lijst

De nieuwe lijst wordt een “dynamische” lijst en is tot stand gekomen op basis van de drie meest recente ongevalsjaren. Een gevaarlijk punt wordt gedefinieerd als een locatie met drie of meer letselongevallen tijdens de laatste drie jaar (nu de periode 2014 – 2016). Daarbij moet er een prioriteitsscore van minstens 15 punten worden gehaald.

Op deze recente lijst van 2018 staan er voor de gewestwegen nog 213 gevaarlijke punten op, waarvan 34 voor Vlaams-Brabant. Voor Leuven staan er nog twee gevaarlijke punten in de lijst, namelijk de Tiensepoort en het kruispunt Kapucijnenvoer met de Koning Boudewijnlaan en Tervuursevest. Het kruispunt van de E314 met de N26 is van die zwarte lijst verdwenen.

Wachten op ongevallen

"Het is toch eigenaardig dat een gevaarlijk verkeerspunt pas echt wordt aangepakt indien er voldoende ongevallen gebeuren," vertelt Karin Brouwers, Vlaams Parlementslid voor CD&V. "In 2014 startte de discussie over andere fietsprojecten zoals de N2 Brusselsesteenweg en de fietsontsluiting Gasthuisberg. In 2015 werd een studieopdracht gestart voor een technisch voorstel voor het op- en afrittencomplex N26 en E314, maar deze is nog altijd lopende. Intussen werd de fietsbrug voor de ontsluiting van Gasthuisberg wel al aangelegd."

Eigenaardig dat een kruispunt pas wordt aangepakt als er voldoende ongevallen gebeuren

In zijn antwoord stelde de minister dat noch het afrittencomplex E314/N26, noch kruispunt Kareeldveld met N26 op de nieuwe dynamische lijst staan omdat er in de periode 2014 – 2016 te weinig ongevallen gebeurden op die plaatsen. Daardoor halen ze dus geen prioriteitsscore van 15 punten. Op beide plaatsen zal, zo zegt Weyts, in het najaar 2018 wel de verkeerslichtenregeling worden geoptimaliseerd.

Plannen liggen klaar

Vanuit JONGCD&V Herent werd het dossier van nabij gevolgd. "We hebben al lang aandacht voor dit gevaarlijke kruispunt", zegt Thijs Smeyers, voorzitter van JONGCD&V Herent. "In maart, na de bekendmaking van de nieuwe lijst, vroegen we meteen aan onze leden in het Vlaams Parlement om de minister te ondervragen. Het antwoord is echt een ontgoocheling. Elke dag nemen veel jongeren uit Herent de fiets om in Leuven naar school te gaan en moeten ze de gevaarlijke oversteek doen. Zeker auto’s die vanop de N26 de autostrade willen oprijden komen hierbij in conflict met de jonge fietsers die voorrang hebben."

Elke dag fietsen Herentse jongen naar Leuven, de situatie ís gevaarlijk

JONGCD&V begrijpt niet waarom dit punt niet aangepakt wordt, terwijl er een heel mooi plan klaarligt. "In 2015 won het plan van de Herentse Fietsersbond de wedstrijd MyBikeWorld. Kort daarna stelde studiebureau Arcadis de uitgewerkte voorstellen voor op een overleg met de gemeente Herent, de stad Leuven, AWV en Fietsersbond Herent. Alles leek rond te komen, maar nu zijn we dus terug bij af," vertelt Smeyers.

Mail Weyts

De Herentse jongeren blijven intussen niet bij de pakken zitten. "We willen elke inwoner van Herent, over partijgrenzen heen, vragen om zelf actie te ondernemen," zegt Robbe Verbrugge, lid van JONGCD&V Herent. "Dat kan heel makkelijk en hoeft niet lang te duren. Als we allemaal een eenvoudige e-mail sturen naar de minister en zijn medewerkers, kunnen we aandacht trekken op dit kruispunt. De kracht van de verandering, die begint duidelijk aan de basis."

-----------------------------------------------------------------------------------------

Een mail stuur je best aan kabinet.weyts@vlaanderen.be (kabinet ministerWeyts) of naar bart.vancamp@vlaanderen.be (kabinetchef minister Weyts). Voor je e-mail kan je je baseren op deze tekst:

Geachte minister Weyts,

Als inwoner van Herent begrijp ik niet waarom het kruispunt van de E314 met de N26 niet langer als zwart punt ingekleurd staat. Er is dringend nood aan een herinrichting van dit kruispunt.Terwijl de plannen klaar liggen, geeft u voorrang aan een fietsbrug naar Gasthuisberg, waar de situatie heel wat minder gevaarlijk is. Dat is jammer.

Ik hoop, minister Weyts, dat we echt niet hoeven te wachten op meer ongelukken vooraleer dit gevaarlijke punt aangepakt wordt. Wij rekenen daarvoor op u.

Met vriendelijke groet,
Voornaam+Naam