Michel Claeys

Lid OCMW-raad, Gemeenteraadslid, Plaats 5 gemeenteraadsverkiezingen

• Geboortedatum:

3 februari 1953

Mag ik mij even voorstellen.

Een portie eigenzinnigheid, doorzettingsvermogen en humor, gekruid met een kritische, doch positieve blik op mens en milieu, met het streven naar rechtvaardigheid als bindmiddel.

In 1976 richtte ik samen met mijn echtgenote ons eigen tuinbedrijf “het Tuinboerke” op, dat gestaag uitgroeide tot wat het nu is: een kleine KMO. Nadat onze oudste zoon besliste om mee in de zaak te stappen vond ik de tijd gekomen om een nieuwe uitdaging aan te gaan: via de gemeentelijke politiek werken aan de basiswaarden van onze leefwereld.

Zes jaar geleden, bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen, beloofde ik een actief engagement om mee te zoeken naar een evenwicht tussen ondernemen, mensen en milieu. Ik meen vandaag als gemeente- en OCMW raadslid daar in geslaagd te zijn.

Nu besef ik meer dan ooit dat de grootste uitdaging er één is om ervoor te zorgen dat alle mensen zich gelukkig voelen in onze gemeente, in hun buurt. Een plaats waar iedereen dezelfde rechten en plichten heeft: stand, overtuiging noch afkomst mogen daarin een hinderpaal zijn.

Sociaal geëngageerde mensen moeten zich, samen met ons, geroepen voelen om de hoekstenen te vormen van onze samenleving. Een participatie van aan de basis en een luisterend oor naar alle bewegingen en strekkingen hier in onze gemeente.

Armoede moet in zijn ruimste zin aangepakt worden, want armoede laat zich niet enkel uitdrukken in financiële aspecten. Eenzaamheid, gebrek aan eigenwaarde en kansen, angst, onomkeerbaar diep verdriet ...leiden tot de grootste armoede. Deze moeten we samen detecteren. Iedereen moet zich betrokken en aanvaard voelen. Enkel dan kan men bouwen aan een gemeenschap waarin men zich gelukkig voelt en waarin we het betrachte evenwicht kunnen bereiken.

Laat ons dus samen werken aan een gemeente waar de grote idee van het Sociaal Huis van toepassing is: "Een menswaardig bestaan voor iedereen".