“Huisjesmelkerij kan je niet linken met tekort aan sociale woningen”

Gemeente Herent haalt Bindend Sociaal Objectief voor sociale woningbouw

Dat een familie in onze gemeente terecht komt bij een huisjesmelker, kan niet door de beugel. CD&V Herent treedt daarmee burgemeester Astrid Pollers bij, die de stopzetting van deze praktijken nastreeft. De koppeling die in de media gelegd wordt bij een tekort aan sociale woningen, klopt evenwel slechts deels.

“Tegen huisjesmelkers in onze gemeente moeten we streng en kordaat optreden”, zo stelt schepen van Armoedbestrijding Liesbeth Van Hemelrijck scherp. “Praktijken zoals die in de woning in wijk Diependaal kunnen en mogen we niet tolereren.”

Tegelijk heeft Van Hemelrijck het moeilijk met de koppeling die Het Nieuwsblad legt met het tekort aan sociale woningen. “Natuurlijk zijn er nog steeds te weinig sociale woningen. Zolang er een wachtlijst is, is er een tekort. Maar dat neemt niet weg dat onze gemeente de voorbije jaren fors geïnvesteerd heeft in sociale woningbouw. En dat de komende jaren ook blijft doen. Je kan huisjesmelkerij niet zomaar linken aan een wachtlijst voor sociale huurwoningen.”

Praktijken zoals in de woning in Diependaal kunnen we niet tolereren. Maar je kan huisjesmelkerij niet zomaar linken aan wachtlijsten voor sociale huurwoningen - Liesbeth Van Hemelrijck, schepen van Armoedebestrijding

Op dit moment telt Herent 371 sociale huurwoningen. De meeste daarvan werden gerealiseerd door Volkswoningbouw. Een minderheid van deze woningen, 9 in totaal, worden verhuurd via het Sociaal Verhuurkantoor Spit.

“In 2007 werd aan alle Vlaamse gemeenten een Bindend Sociaal Objectief (BSO) voor sociale woningen opgelegd”, vertelt Van Hemelrijck. “Herent kreeg toen de opdracht om tegen 2025 133 nieuwe sociale huurwoningen te realiseren. Omdat we er op dat moment al 344 hadden, moest er geen snelle inhaalbeweging komen. Tijdens de vorige bestuursperiode namen we het dossier in handen en realiseerden we een visienota over het behalen van het BSO. Dankzij die visienota werden al snel concrete plannen gemaakt, in samenwerking met de sociale huisvestingsmaatschappijen uit de buurt.”

“De komende jaren worden er in totaal 127 sociale huurwoningen gerealiseerd”, treedt Michel Claeys, bestuurder bij Volkswoningbouw bij. “Samen met de huurwoningen die er al zijn bijgekomen hebben we dan 148 nieuwe huurwoningen voorzien sinds het opgelegd BSO. Dat zijn er al 15 meer dan de overheid ons gevraagd heeft. Je kan dus niet zeggen dat dit en het vorige gemeentebestuur de wachtlijsten voor sociale woningen negeren.”

We zorgen voor 148 nieuwe huurwoningen sinds het Bindend Sociaal Objectief vastgelegd werd. Daarmee realiseren we nu al 15 extra wooneenheden, bovenop de gevraagde 133 nieuwe woningen. We doen dus zeker iets aan de wachtlijsten in onze gemeente. - Michel Claeys, bestuurder Volkswoningbouw

Zo komen er in de Van Bladelstraat 13 huurappartementen bij, wordt er volop gebouwd aan 80 huurappartementen in het Molenveld en zijn ook in Veltem 10 huurappartementen gepland. Daarnaast komt op het Molenveld een initiatief voor mensen met een beperking dat 24 sociale woongelegenheden zal opleveren.

Maar dat doet het Herents bestuur niet stilstaan. “We blijven ook de formule van het verhuren via een Sociaal Verhuurkantoor verder promoten,” zegt Liesbeth Van Hemelrijck. Via die weg kunnen eigenaars van een woning eenvoudig en via een vast contract voor een langere tijd verhuren. Het SVK zorgt nadien voor de rest, van contracten met huurders tot herstellingen."

Claeys en Van Hemelrijck wijzen er daarnaast ook op dat gemeenten en verhuurmaatschappij samen willen zorgen dat sociale huurwoningen benut worden door mensen die er echt nood aan hebben. "Zowel vanuit de Sociale Dienst als binnen Volkswoningbouw worden daar erg op toegekeken. Enkel wie een sociale woning nodig heeft, komt er in terecht", besluit Michel Claeys.