Het gebied Molenveld, tussen De Kouter, de Rijweg en de Spoorwegstraat, krijgt meer en meer vorm. Op dit moment zijn drie grote projecten gestart, waaronder Houtkant en een project van Volkswoningbouw.

Aan de kant van de Persilbrug komen 3 aparte meergezinswoningen. Dit worden in totaal 52 woongelegenheden, waarvan 12 met 1 slaapkamer, 28 met 2 slaapkamers en 12 met 3 slaapkamers. "De hoogte van de gebouwen ligt in lijn met De Kouter en bevat 5 verdiepingen", vertelt Philippe Scheys, schepen van Ruimtelijke Ordening en Bouwen. "Daarnaast komen er ook ondergronde parkeerplaatsen, zoals we vastgelegd hebben in onze parkeerverordening."

Daarnaast bouwt Sociale Huisvestingsmaatschappij Volkswoningbouw 80 appartementen. "Al in 2016 organiseerde Volkswoningbouw hiervoor een architectuurwedstrijd", weet Staf Hendrickx, ondervoorzitter van Volkswoningbouw. "Die wedstrijd werd gewonnen door atelier Ma+P, die een ontwerp maakte voor studio’s en woongelegenheden met 1, 2 en 3 slaapkamers." De werken zijn al in augustus begonnen met als doel klaar te zijn tegen juni 2021.

"Door de bouw van deze bijkomende sociale woningen voldoet de gemeente Herent in ruime mate aan het opgelegde Sociale Objectief. Voor wie niet op de gewone huurmarkt terecht kan, is dat belangrijk. De werken zouden klaar moeten zijn tegen juni 2021, waarna we starten met het toewijzen van de woningen aan mensen die op onze wachtlijst staan", zo besluit Hendrickx.

Door de bouw van 80 appartementen voldoet Herent aan het opgelegde Sociale Objectief. Dat is belangrijk voor wie niet op de private huurmarkt terecht kan. - Staf Hendrickx, ondervoorzitter Volkswoningbouw

Langs de Myrna Mackstraat en de Kouterstraat komt Houtkant. Philippe Scheys: "Dit is een woonproject met twee appartementsgebouwen, een kleiner gebouw met 13 woongelegenheden en een groter met 66 woongelegenheden en handelsruimte. Ook in Houtkant parkeert men enkel ondergronds." In het binnengebied worden er bomen aangeplant en komt er een speelpleintje.