Beloofd is beloofd: CD&V Herent blijft ijveren voor veilige en kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur. Bij voorkeur met afgescheiden fietspaden, maar ook fietsstraten duiken steeds vaker op in ons straatbeeld. Maar wat is dat, zo'n fietsstraat? Onze schepen van mobiliteit legt het graag uit!

"Kort uitgelegd: een fietsstraat is een fietsvriendelijke straat waar auto’s geen fietsers mogen inhalen", vertelt Maarten Forceville. "Auto's, bromfietsen en gemotoriseerd vervoer mogen fietsers niet inhalen, behalve als die stilstaat. Ook als een fietser aangeeft dat je voorbij kan, mag je hem toch niet inhalen. De snelheid in een fietsstraat is sowieso ook beperkt tot 30km/u".

In een fietsstraat mogen fietsers naast elkaar rijden. Je mag als fietser ook andere fietsers inhalen. Let wel op, je mag geen voetgangers hinderen. In een tweerichtingsstraat mag je als fietser de helft van de breedte van de rijbaan gebruiken aan de rechterkant.

Als je in een éénrichtingsstraat in de rijrichting van auto's fietst, mag je de volledige breedte van de rijbaan gebruiken. Fiets je tegen de rijrichting in, dan moet je voldoende ruimte geven aan de auto's die uit de andere richting komen.

Hoe herken je nu zo'n fietsstraat? "Aan het begin en einde van de straat duidt een blauw verkeersbord met het opschrift ‘fietsstraat’ op het begin en einde van de fietsstraat", weet Forceville. Op sommige plaatsen staat er ook een aanduiding op de grond.

Een fietsstraat is een fietsvriendelijke straat waar auto’s geen fietsers mogen inhalen

Fietssuggestiestroken hebben we ook in Herent, denk dan aan de Winkselsesteenweg tussen de Persilstraat en de Rijweg. Werkt dat dan zoals een fietsstraat? Maarten legt uit: "Een fietssuggestiestrook is niet hetzelfde als een fietsstraat. Daar mag je als autobestuurder wel fieters inhalen. Fietsers hebben ook geen specifieke rechten op zo'n strook, ze duidt vooral aan dat er fietsers op de rijbaan kunnen rijden."

• Mobiliteit & openbaar vervoer
  • Koning Fiets