De Gemeente Herent ondertekent de Burgemeestersconventant van de Provincie Vlaams-Brabant. Daarmee engageert Herent zich om te werken aan het inperken van de klimaatverandering en wil de gemeente zich inschakelen in duurzame energie.

Klimaatverandering is vandaag een feit en vormt één van de grootste wereldwijde uitdagingen van onze tijd. Daarom is actie en samenwerking tussen lokale, regionale en nationale overheden meer dan ooit noodzakelijk. Dat uitgangspunt is de start van de Burgemeestersconvenant, een document waarmee lokale overheden over heel de wereld te kennen geven klimaatverandering ernstig te nemen.

"Ook hier in Herent kunnen we acties nemen die de klimaatverandering inperken", verduidelijkt gemeenteraadslid Hugo Coomans. "Lokale overheden kunnen dat doen op een manier die het dichtst bij de burgers staat. Dat is belangrijk, iedereen moet aan boord om onze doelen te kunnen halen."

De Burgemeestersconvenant wil de uitstoot van CO2 op het grondgebied van Herent tegen 2030 met ten minste 40 % terug dringen. Hugo Coomans: "Dat willen we doen door een betere energie-efficiëntie en een ruimer gebruik van hernieuwbare energiebronnen. We moeten ook onze inwoners stimuleren om aan de slag te gaan. Nu al kunnen zij bijvoorbeeld beroep doen op het Energiehuis, een samenwerking van de gemeente met IGO."

De plannen voor de toekomst zijn op dit moment nog niet duidelijk. "In het kader van de Meerjarenplanning worden ook acties uitgewerkt die ons moeten helpen de klimaatdoelstellingen van de Burgemeestersconvenant te halen. En nadien worden die gebundeld in een gemeentelijk Klimaatactieplan", zo besluit Coomans.