Nog geen vijf jaar na de beslissing in de Gemeenteraad, is het nieuwe Sportcentrum Bart Swings ingehuldigd. Schepen van Sport Philippe Scheys en schepen van Jeugd Maarten Forceville knipten, samen met Bart Swings, het lintje van het nieuwe Sportcentrum door.

Dat het nieuwe Sportcentrum nodig was, bleek al uit een vraag van de Herentse Sportraad in 2001. Het dossier kwam pas echt van de grond, toen CD&V Herent er in politieke onderhandelingen na de verkiezingen van 2014 een punt van maakte. "De vraag vanuit de sportclubs werd echt een noodkreet", vertelt schepen van Sport Philippe Scheys. "In Sporthal Ivo van Damme was zo goed als geen sportuur meer vrij en de Warotzaal voldeed totaal niet meer aan de hedendaagse sportnoden." Uiteindelijk werd in december 2016 effectief beslist om een nieuwe sporthal te bouwen in Herent.

CD&V maakte in de onderhandelingen in 2014 een punt van een nieuwe sporthal. Vanuit de sportclubs klonk er intussen een noodkreet. - Philippe Scheys, Schepen van Sport

Al snel werden de eerste ideeën voor een nieuwe sporthal uitgewerkt tot een echt sportcentrum, met een compleet professioneel ingerichte gymhal. Scheys vertelt: "De gymhal is een pareltje met alle toestellen in vaste opstelling, een tumblingbaan op volledige competitielengte - die is uniek in de regio, een spiegelwand, een vaste muziekinstallatie. De gymhal is echt op maat voor het leveren van topprestaties, maar het is ook een uitdagend landschap voor kleuterturnen en recreatief turnen."

Het werd een duurzaam en milieuvriendelijk gebouw, dat met E-peil 45 voldoet aan de eisen voor een BEN-gebouw. "Op het dak liggen zonnepanelen met een piekvermogen van 43,45 kW, in en rond het gebouw is energiezuinige LED-verlichting voorzien", vertelt Maarten Forceville, schepen van Openbare Werken en Jeugd. "De verwarmingsinstallatie is zo opgevat dat op termijn kan overgeschakeld worden van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie. Daarom kiezen we nu al voor onder andere vloerverwarming."

Het gebouw is duurzaam en milieuvriendelijk, het voldoet aan de eisen voor een BEN-gebouw. Ook buiten hielden we rekening met duurzaam waterbeheer. - Maarten Forceville, Schepen van Openbare Werken & Jeugd

Ook het regenwater wordt op een ecologisch verantwoorde manier beheerd. Forceville: "We zetten in op opvang, buffering met regenwaterputten, infiltratie via waterdoorlatende verharding en wadi’s  en hergebruik in de toiletspoeling." In de fietsenstalling worden oplaadpunten voor elektrische fietsen voorzien (gratis).

"Het nieuwe complex zal ook meer dan alleen sportcentrum zijn. Het wordt een ontmoetingsplaats voor de ganse gemeente", stelt schepen Scheys. "De brasserie zal daar ook toe bijdragen. De opening daarvan is voorzien naar het einde van de zomer toe. En er is veel groene buitenruimte, ideaal om te spelen en te ontspannen of om gewoon even uit te rusten…"

Het Sportcentrum Bart Swings wordt meer dan alleen een sportcentrum, het wordt een ontmoetingsplaats voor de ganse gemeente. - Philippe Scheys, Schepen van Sport

Het nieuwe sportcentrum loopt door buiten de muren en stimuleert om te bewegen en te ontspannen en om elkaar te ontmoeten. "Ook in de omgeving rond het gebouw valt er heel wat te beleven. Er komen twee beachvolleybalterreinen, een buiten-fitness, een skatepark en een geasfalteerde pumptrack", zegt Maarten Forceville. Het Sportcentrum Bart Swings wordt de startplaats van een nieuwe mountainbikeroute van 58 km, met een afspuitstand voor fietsen en van een traject van looproutes. Zowel de georganiseerde als de niet georganiseerde sporters komen dus aan hun trekken. Wie bijvoorbeeld ons nieuw Sportcentrum kiest als startplaats voor een toertje lopen, kan gebruik maken van de gratis lockers en kan er nadien ook douchen.

Maarten Forceville besluit: "Het werk is hier nog niet af, dat kan je zien. De buitenaanleg is in volle gang en ook daar bouwen we met een oog op de toekomst. En we zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een zwembad op de site. Het is de bedoeling dat de bouw daarvan kan aanvangen in de loop van 2023. De sporten van de toekomst zijn ook outdoor van een plekje verzekerd in Herent."

We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een zwembad op de site. Het is de bedoeling dat de bouw daarvan kan aanvangen in de loop van 2023. - Maarten Forceville, Schepen van Openbare Werken en Jeugd