Het is nog een bouwwerf, maar het speelterrein aan de Warotsite kreeg naast een naam ook een concrete invulling. Helse Heuvels wordt een nieuw speellandschap, dat kinderen uitnodigt om te ravotten tussen heuvels, water en zand. Maar ook voor jongeren, volwassenen en ouderen zal dit landschap snel uitgroeien tot dé ontmoetingsplek van Winksele.

De plannen van het nieuwe speelterrein aan de Warotsite klinken al even veelbelovend als de naam die door Herentenaren aan terrein gegeven werd. De ‘Helse Heuvels’ wordt een indrukwekkend landschap, waar natuurelementen voor de grootste uitdaging zorgen.

“We vertrokken helemaal vanuit onze gemeentelijke visie op spelen,” zegt schepen van Jeugd Maarten Forceville. “Direct contact met de natuur is daar een belangrijk aspect van. Met glooiende heuvels en de aanwezigheid van Hogebeek kunnen kinderen hun fantasie volop de vrije loop laten gaan en steeds weer nieuwe spelen bedenken.”

Om dat te bereiken wordt ingezet op de aanwezigheid van natuurlijke materialen waar de kinderen zelf mee aan de slag kunnen. “Elementen als verbeelding, evenwicht, concentratie, interactie zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, legt Forceville uit. “Het speelterrein wordt daarom meer dan een schommel en een glijbaan. We integreren het speellandschap volledig met verschillende speeltuigen en met natuurlijke elementen zoals wilgenhutten, struiken, lage en hoge heuvels en water.”

Ingebed in het heuvelachtig landschap komen verschillende glijbanen, schommels en klouterrekken. “We voorzien ook twee goals zodat een voetbalwedstrijd mogelijk blijft. Met twee rechtopstaande palen kunnen de kinderen dan weer zelf aan de slag. Een volleybalnet, een slackline of badminton, het kan allemaal.”

De Helse Heuvels zijn niet alleen heuvels en speeltoestellen. Op warme dagen kunnen kinderen zich uitleven in de waterzone en wie later zelf landschappen wil ontwikkelen kan alvast oefenen in het zandspeeltoestel.

“Maar, belangrijk is dat de Helse Heuvels een echt ontmoetingsplek wordt,” onderlijnt schepen Forceville. “Daarom komen er ook zitbanken en een ruime picknicktafel en ook in het atrium kunnen jongeren hangen of ouders bijpraten. Twee toegangswegen met een verhard pad en verlichting zorgen voor een makkelijke toegang voor kinderwagens en rolstoelen.”

Volledig in de visie op spelen, wordt in Helse Heuvels met duurzame materialen gewerkt. De speeltuigen zijn in robinia-hout, de rotsplaten in de waterzone komen uit de provincies Luik en Namen en voor trappen, klimpartijen en het atrium worden enkel boomstammen van eik, robinia of tamme kastanje gebruikt.

Absoluut pareltje wordt het paviljoen in het midden van de Helse Heuvels.  “Het paviljoen kan makkelijk extra materiaal herbergen voor de speelpleinwerking of extra activiteiten. Maar het wordt ook meer dan dat. De ene dag zal het gebruikt worden als ‘winkeltje’ tijdens de speelpleinwerking, als uitkijkpost tijdens de opvangmomenten, als verzamelplaats van de tieners, terwijl het de andere dag de bar kan zijn van een buitenvoorstelling of picknickmiddag.”

Het vrij toegankelijke dakterras zal bezoekers een prachtig overzicht over de Helse Heuvels geven. De aanwezigheid van water en elektriciteit zorgt er voor dat het paviljoen ook gebruikt kan worden tijdens buurtfeesten of kleinschalige evenementen of door de naburige Scouts Winksele-Veltem-Beisem. "En we realiseren op het terrein de eerste openbare toiletten in onze gemeente. Ook niet onbelangrijk", knipoogt schepen Forceville.