Het Lokaal Dienstencentrum d'Ontmoeting bestaat vijf jaar en dat werd uitgebreid gevierd. Schepen van Welzijn Liesbeth Van Hemelrijck stond niet alleen stil bij het verleden, maar keek ook naar de toekomst. Zo werd op de viering het Charter Gezonde Gemeente getekend en opende schepen Van Hemelrijck de eerste Herentse Beweegroute.

Van bij de start van het Lokaal Dienstencentrum was de visie duidelijk. Het LDC moest een open huis zijn, een ontmoetingsplaats voor alle inwoners, een plaats waar men vrienden kan treffen. Ze wil een kruispunt zijn voor mensen met zeer verschillende achtergronden, leeftijd, financiële toestand, gezondheidstoestand, capaciteiten, interesses en mogelijkheden.

"In het bijzonder wilden we er aandacht besteden aan kwetsbare groepen en mensen met een beginnende zorgvraag", vertelt Liesbeth Van Hemelrijck, schepen van Welzijn. "Ik ben van mening dat we er zeker in geslaagd zijn. Het geeft ons heel veel zin in de toekomst. Naar de verdere uitbouw van het d’Ontmoeting ook: ontmoeten in Veltem, in Winksele, in Delle…"

Vijf jaar Lokaal Dienstencentrum geeft ons heel veel zin in de toekomst. Naar de verdere uitbouw van het d’Ontmoeting ook: ontmoeten in Veltem, in Winksele, in Delle… - Liesbeth Van Hemelrijck, schepen van Welzijn

In 2013 ondertekende het bestuur van de gemeente Herent een eerste keer het charter ‘Gezonde Gemeente’. "Nu zetten we onze handtekening opnieuw onder het charter. Daarmee tonen we dat gezond leven in een gezonde omgeving een belangrijk thema is voor Herent. We willen werk maken van een samenhangend gezondheidsbeleid. En van een gemeente waarin de gezonde keuze de meest makkelijke keuze wordt", aldus Van Hemelrijck.

Tegelijk opende schepen Van Hemelrijck de eerste Herentse Beweegroute, meteen een eerste stap in de invulling van een gezonde gemeente. "De beweegroute is een wandeling met eenvoudige beweegoefeningen, zeer laagdrempelig, voor jong en oud. Een aanrader voor wie in beweging wil zijn," zo besluit de schepen.

Download hier de volledige toespraak van schepen Liesbeth Van Hemelrijck.