Het Sociaal Huis (OCMW) richt zelf kinderopvang in via de Dienst voor onthaalouders. Wie zin en interesse heeft om onthaalouder te worden is meer dan welkom!

"De Dienst voor Onthaalouders is een belangrijk onderdeel van ons sociaal beleid", vertelt schepen van Welzijn Liesbeth Van Hemelrijck. "Wie er gebruik van wil maken betaalt een bedrag gebaseerd op het inkomen, waardoor deze vorm van opvang voor iedereen betaalbaar is. Nu zijn we op zoek naar enkele nieuwe onthaalouders, die mee willen werken aan kleinschalige en toegankelijke opvang."

De Dienst voor Onthaalouders is een belangrijk onderdeel van ons sociaal beleid - Liesbeth Van Hemelrijck, schepen van Welzijn

Als onthaalouder werk je thuis, waardoor je als je dat wilt, ook kunt zorgen voor je eigen kinderen. Afhankelijk van het aantal kinderen en werkdagen krijg je een vergoeding, die de dienst voor onthaalouders maandelijks op jouw rekening stort. Dat is meteen een pluspunt: deze vergoeding wordt niet belast, maar je bent wel sociaal verzekerd en bouwt pensioenrechten op. Ook wanneer je ziek bent, krijg je een uitkering.

"Wij maken intussen al bijna zeven jaar gebruik van een onthaalouder via de dienst voor onthaalouders", vertelt Thijs Smeyers, papa van drie kinderen en lid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst. "We kozen er bewust voor, omdat een kleinschalige en familiale gezinsopvang ons een goede keuze leek. Daar hebben we nog geen moment spijt van gehad."

"Dat we zo meewerken aan een sociale gemeente is mooi meegenomen. In het Bijzonder Comité kan je niet anders dan opmerken dat kinderopvang een grote kost is. Betalen volgens inkomen is voor velen de enige manier om hun zoon of dochter naar een opvang te brengen", besluit Smeyers.

Kleinschalige en familiale gezinsopvang is erg waardevol en bovendien zorgt betalen volgens inkomen ervoor dat kinderopvang voor iedereen betaalbaar wordt - Thijs Smeyers, lid Bijzonder Comité van de Sociale Dienst

Heb je een groot hart voor de allerkleinsten? Wil je hen de eerste stapjes in de wereld helpen zetten? En doe je dat het liefste in jouw (t)huis? Dan is onthaalouder zijn vast iets voor jou.

Ontdek alle voordelen en voorwaarden op www.ikwordonthaalouder.be of neem contact met de dienst onthaalouders van het Sociaal Huis van Herent.